Nderimi ndaj të huajit është Kod i Nderit te shqiptarët. Të gjitha kombet mburren me këtë kod, porse ndër shqiptarë ai merr një vlerë të veçantë jetike, ekzistenciale e esenciale, duke i identifikuar aty të vërtetën, sinqeritetin, dhe, mbi të gjitha, atë që mund të quhet e mira e përbashkët dhe më e madhja, që nga antika aristoteliane te vepra e tij “Etika e Nikomahut".
1.
Se Kodi i nderit është rrënjosur thellë në jetën shqiptare, i gurëzuar ndër shekuj; se këtij kodi ai i ka kushtuar rëndësi e vëmendje të veçantë, dëshmon edhe "Kanuni i Lekë Dukagjinit", ku libri i tij i tetë quhet "Ndera". E kanë çmuar shumë edhe të huajt këtë kod, sidomos nderimin ndaj të jashtmit, të largëtit, siç është J. G. von Hahn (libri "Nëpër viset e Drinit" f. 129, Tiranë 2001). Shqiptarët janë të kujdesshëm ndaj të huajve, pa asnjë interes, sepse ky është kod i tyre etnik dhe etik.... deri e ajo thënia proverbiale kanunore, si personifikim për mikpritjen: “Shtëpia e Shqiptarit është e Zotit dhe e mikut”. Shqiptari nuk është ksenofob, por as ksenofil. Mirëpo, ka ndër këta të huaj, që, kur shkruajnë për shqiptarët, duke e vërejtur se janë tejet të sjellshëm ndaj të tjerëve, ata janë grindavecë m të vetët, se bëjnë çmos kundër njëri-tjetrit, se e kanë në gjene për të mos shkuar mirë njëri me tjetrin (Clarisa de Waal: “Shqipëria pas rënies së komunizmit”, botuesi AIIS - Tirana Times, 2009, Tiranë).
2.
Ndryshe, nga ky kod, ka krejtësisht tjetër përmbajtje nderimi i politikanëve shqiptarë ndaj politikanëve të huaj, të cilët e bëjnë për interesa vetjake. Madje, te shqiptari, profilizohet në dy lloje politikanësh: refuzues dhe servilë. Politikanët kërkojnë besnikëri servile ndaj pushtetit, dhe traditat negative të servilizmit tashmë janë ngurosur ndër ne. Kësisoj, nderimi i biznesmenëve ndaj politikanëve e ndaj të huajve, për t'u bërë të pasur, merr karakter servil, dhe nuk e thonë vetë ata më kot, siç e thotë Epikuri i moçëm: "Në jetën tënde të lirë nuk mund të fitosh shumë pasuri, sepse kjo nuk është e lehtë të bëhet pa servilizëm ndaj turmave apo monarkëve."
Në fakt, është përpjekje e secilit prej nesh veç e veç, po edhe e tërë shoqërisë, në përgjithësi, që përpiqemi për të qenë njerëz të shkëlqyer, të mirë, njerëz të ndershëm. Janë edhe dy aspekte që ndërlidhen me këtë kod: a) raportet në mes atyre që kanë dhe të të varfërve” dhe b) a duhet të jesh i ndershëm vetëm për shkak të frikës për t’u përmbajtur nga veprimet kriminale apo të dënueshme, apo do ta përqafosh ndershmërinë për shkak të ndërgjegjes së formuar si njeri? Gjatë shekujve njeriu ka shfaqur prirjet e tij lakmitare, dhe, sigurisht, që edhe librat e shenjtë, edhe kanunet a ligjet kushtetuese, ndër shekuj, formulojnë kërkesa të rrepta, për ta frenuar këtë lakmi me anë sanksionesh dhe për ta formuar njeriun si personalitet i lirë e i ndërgjegjshëm. Nëse te jo pak libra të shenjët lexojmë versete frikësuese (siç është bjerrja e parajsës apo e xhenetit); Kanuni e shikon praktikën etike në kuadër të ndërgjegjes shoqërore. Ja si e formulon te nja dy paragrafë:
§.598. "Ndera e mârrun nuk shperblehet me gjâ, por a me të derdhun të gjakut, a me të falun fisnikisht (permbas ndermjetsis së dashamirve të mirë).
§.599. I korituni kà deren çilë perkah ndera: peng s'shtron, pleq smêrr, gjygj slypë; giobë s'mêrr. Burri i fôrt mêrr gioben vetë.”
3.
Nënshtrimi përulës dhe nderimi si kod e modestia, dallojnë. Politikanët servilë nuk janë të besushëm, sepse janë të pabesë jo vetëm ndaj të vetit, po edhe ndaj të huajit.
Nuk është e habitshme pse, në situatat që mbizotërojnë në shoqëri të tilla, si kjo jona, të ketë sjellje ekstreme: servilizëm dhe refuzim, urrejtje ndaj të vegjëlve dhe revoltë tek ata që janë të shtypur, luks (i politikane dhe të pasurve) dhe varfëri, përulje deri në nënshtrim (tek të parët ndaj padronëve) dhe krenari të ligjshme, tek të dytët, krenari dhe ngathtësi ek të parët dhe gjallëri veprimi e krijim besimi tek të dytët, injorancë dhe besëtytni tek të parët dhe mendje e lirë dhe e hapur tek të dytët, fanatizëm e përhapje të armiqësisë dhe përçarjes, tek të parët dhe afrim, solidaritet njerëzor e përkushtim ndaj vlerave shoqërore tek të dytët, shpirti i korruptuar (tek të parët) dhe cipa e nderit tek të dytët. Qeveritë tilla servile e të korruptuara, dhe strukturat e brendshme i kanë të kalbura e pa dinjitet: ata i mban të bashkuar nj autoritet abuziv. I neveritur nga sjelljet e tilla, Shekspir klith te një vepër e tij: "O zuzarë, gjarpërinj, qenë, që fitoni aq lehtë për t'i bërë lajka çdo njeriu!"
4.
Ata që ndjekin shkallët e hierarkisë politike apo biznesore, nuk është e habitshme pse sillen aq butë e "me nderim" ndaj përgjegjësve të tyre dhe me arrogancë e tërbim ndaj vartësve të tyre. Këtë e kishte vërejtur Theodore Roosevelt, president amerikan: “Një politikan shpirtvogël, me kapacitet të ulët dhe në një mjedis të kalbëzuar, është krenar që vepron si një mjet servil ndaj njerëzve më të këqij se ai, por që janë më të fuqishëm e më të aftë se ai”.
Në kushtet e tilla, të djeshme e të sotme, ku servilizmi maskohet si nderim, nuk është e habitshme pse gënjeshtarët marrin poste drejtuese, pse ata çmohen më shumë ndaj të huajve të fuqishëm, me parime e pa parime, pse ata që duan ta ruajnë parimin dhe nderin, etiketohen me epitetet më të paprincipta e me tërbim të papërmbajtur nga ajo lagje e servilësh dhe gënjeshtarësh. Satiriku dhe humoristi anglez, Henri Fielding, kështu karakterizon situatën shtypëse të një hierarkie të mendësisë së tillë: “Ashtu siç është natyra e një dragoi të gllabërojë zogjtë e vegjël, ashtu është natyra e disa mendjeve që të shajnë dhe tiranizojnë njerëzit e vegjël; ky është mjeti që ata përdorin për të shpërblyer veten për servilizmin e tyre ekstrem dhe përbuzjen ndaj eprorëve të tyre; sepse asgjë nuk mund të jetë më e arsyeshme sesa që skllevërit dhe lajkatarët duhet të vendosin të njëjtat taksa për të gjithë ata që janë poshtë tyre, e, nga ana tjetër, ata vetë ua paguajnë të gjithë atyre që janë mbi ta.”
Për të parët, servilët, nuk vlen etika e fortë. Servilizmi shfaqet në trajta të ndryshme (bindje deri në adhurim të verbër, shërbim me përulje ndaj padronit e jo ndaj popullit), dhe, sjellja e tillë shoqërore, gjithmonë prodhon autokraci. Autokracia nuk ushtron format demokratike të ndërgj4egjes vepruese, por format e edukimit të stërkequr të përuljes, të cilat prodhojnë, madje, banda kriminale, turma të dëshpëruarish që jepen pas sjelljeve asociale, alkoolizmit, drogës etj. Qëllimi kryesor i një regjimi të tillë, është sundimi me format më perfide mbi turmat, për t'i zhveshur nga nder, për t'i shtyrë ata që të mos mendojnë për politikat e padrejta, por për gjëra triviale të turbullirave të ndërgjegjes.
Ende fjala servilizëm i ruan rrënjët nga etimologjia e saj (nga latinishtja: skllav, nënshtrim pa asnjë dinjitet e pa krenari). Mu ashtu si e përkufizon edhe Fjalori i shqipes:
“Njeri pa karakter që u përulet orë e çast e u bën lajka më të fuqishmëve për t'u hyrë në qejf e për të pasur përfitime vetjake; puthador.”
Për fat, në jetën tonë të përditshme, në atë shoqërore dhe politike, i njohim ata që kanë dinjitet, kod të fortë të nderit dhe sjelljes shembullore e me edukatë.
(9 korrik 2023)
0 comments:
Post a Comment